JEDNOTLIVCI
Nabídka otevřených programů
Pro konkrétní termíny otevřených sledujte sekci aktualit na našich webových stránkách.
Pokud máte zájem o školení na určité téma, ale momentálně není vypsán žádný aktuální termín, vyplňte nám prosím tento krátký formulář a my vás budeme kontaktovat, jakmile vypíšeme nové termíny.
Intenzivní kurz vedení adaptačního programu (28 vh)
MSMT- 8730/2019-1-310
Kurz probíhá na bázi mentoringu a tandemové výuky při realizaci adaptačního kurzu.
- Účastník se seznámí se základními pojmy a jejich principy: Kolbův cyklus, reflexe, skupinová dynamika, dramaturgie kurzu, vedení aktivit;
- Účastník si prakticky vyzkouší vést aktivity a reflexe;
- Účastník se seznámí a následně si prakticky vyzkouší behaviorální popis a poskytování a přijímání cílené zpětné vazby;
- Účastník si osvojí základní pravidla bezpečnosti adaptačního kurzu a mechanismy, jak předcházet krizovým situacím a jak na ně případně reagovat;
- Účastník sestaví harmonogram adaptačního kurzu pro svou třídu odpovídající dobré praxi a následně si jej vyzkouší realizovat;
- Účastník si vyzkouší se svými žáky několik aktivit a ujasní si jejich možné cíle a způsob reflektování těchto cílů;
- Účastník se seznámí s evaluací efektivity adaptačního kurzu a evaluací efektivity jednotlivých aktivit. Naučí se rozlišovat mezi efektivitou a zábavností programu
Základy mentoringu - kolegiální podpora (24 vh)
MSMT- 14192/2021-1-489
- Účastníci si ujasní cíle mentoringu a role mentora a menteeho.
- Účastníci se naučí vést své klienty ke stanovování SMART cílů.
- Účastníci se seznámí s fázemi mentoringu a dovedou je základně aplikovat ve své praxi.
- Účastníci se naučí klást otázky, které pomohou klientovi identifikovat jeho příležitosti pro rozvoj.
- Účastníci si osvojí základní techniky vedoucí k posílení motivace klienta při dosahování jeho cíle.
- Účastníci si ujasní hranice své mentorské role, význam evaluace pro svůj další mentorský růst a zásady psychohygieny při mentorské práci.
Specializační studium pro školní metodiky prevence (346 vh)
MSMT- 11587/2020-4-277
Specializační studium, které odráží naši zkušenost s tím, co školní metodik prevence prakticky potřebuje pro svou práci. Důraz jsme proto položili na sebezkušenostní komponentu v rozsahu 96 h vedenou formou Dasein skupiny a prožitkové osvojení práce se šikanou, třídnickými hodinami a vedením adaptačního kurzu. Kurz je maximálně možným způsobem veden jako trénink dovedností prostřednictvím praktických nácviků, modelových situací a sdílení vlastní praxe. Jako doplňující komponentu kurzu jsme pro vás připravili e-learning. Během studia se setkáte s předními českými odborníky jak z akademického prostředí, tak z praxe.
Studium je rozloženo do 20 setkání v průběhu dvou let a 25 h praxe. Otevírá se jedenkrát ročně.
Cena: 35 000,- za osobu/ 346 hodin studia.
Více o studiu se dozvíte zde.
UČITELSKÝ SBOR A SKUPINY
| Počet účastníků | do 15 | do 30 |
| Program DVPP 4 vh | 12 000,- | 18 000,- |
| Celodenní program DVPP (8 vh) | 21 000,- | 31 000,- |
| Programy na míru (cena / 1 vh) | 3 200,- | 4 400,- |
Jak být v pohodě sám se sebou
Wellbeing aneb jak se opečovat (8 vh) - B
Co je to wellbeing a jak ovlivňuje vaši práci ve škole?
V tomto kurzu se zaměříme na to, jak o sebe pečovat, abyste si udrželi energii a radost z učení. Provedeme vás celým tématem od základů: dozvíte se, co pojem wellbeing znamená v souvislosti se vzděláváním, a podle principu Pesso-Boyden se naučíte pojmenovat své potřeby. Zjistíte, co váš wellbeing zvyšuje a co ho naopak snižuje. Osvojíte si základy stress managementu, naučíte se rozpoznávat spouštěče stresu a vytvoříte si účinnou strategii, jak s ním pracovat. Kurz je plný praktických témat, jako je nácvik relaxace, práce s vlastními zdroji, time management či sebeřízení, které vám pomohou najít energetickou rovnováhu. A protože na to nejste sami, podíváme se i na možnosti, jak na pracovišti vybudovat podpůrný systém, ať už jde o kolegiální podporu nebo supervizi. Po kurzu budete mít jasnou představu o tom, jak se o sebe starat, a získáte konkrétní nástroje, které vám pomohou cítit se lépe jak v práci, tak v osobním životě.
Mindfulness aneb jak být tady a teď (8 vh) - B
Co znamená mindfulness a jak vám může pomoci v práci učitele? Náš kurz vás seznámí s tím, jak být v přítomnosti a jak to využít ve školním prostředí. Mindfulness vám pomůže lépe zvládat stres, zlepšit pozornost studentů a studentek, rozvíjet jejich kreativitu, a navíc posílí vztahy a celkové zdraví.
Naučíte se pracovat se svými emocemi, přijímat je a osvojit si postoj, který je klidnější a přijímající. Kurz je především o praxi. Díky lektorské podpoře si vyzkoušíte různé techniky mindfulness a společně promyslíte, jak principy všímavosti zapojit do své každodenní praxe a využít je při práci ve škole. Tento kurz vám ukáže, jak být tady a teď.
Práce s vlastními emocemi aneb i vyučující je člověk (8 vh) - B
Naučte se pracovat s vlastními emocemi! V tomto kurzu zjistíte, co jsou emoce a jakou roli hrají v našem životě, a naučíte se je přijímat, neodmítat ani nepotlačovat. Budeme pracovat s rozdělením na příjemné a nepříjemné emoce, naučíme se je mapovat v těle, pojmenovat je a pochopit, co nám sdělují. Zaměříme se také na to, jak zvládat destruktivní emoce, a představíme si způsoby, jak je vyjadřovat. Nebudeme se vyhýbat ani tabuizovaným tématům, jako jsou nepříjemné emoce a jejich projevy.
Kurz vám pomůže vrátit se k sobě a naučit se pečovat o své emoce, na které často zapomínáte, protože se musíte starat o emoce dětí. Na závěr se podíváme na souvislost emocí s racionálním rozhodováním, intuicí a autenticitou. Společně se vrátíme k vaší iniciační emoci, která vás vedla k rozhodnutí stát se vyučujícím.
Filosofie výchovy aneb proč to vlastně dělám (8 vh) - B
Pojďme společně zamyslet nad tím, proč pracujete ve školství. V tomto kurzu se zaměříme na základní otázky filosofie výchovy, abyste si ujasnili smysl své práce. Společně s lektorujícími se ponoříte do diskuse o klíčových výchovných protikladech: od výchovy jako pomoci a manipulace, přes moc a bezmoc vychovatele, až po hranice výchovy. Budeme se zabývat i tím, zda má výchova vést k dobrému člověku, nebo ke konkrétní profesi. Kurz vyvrcholí debatou o tom, jak uchopit výchovu s ohledem na kompetence potřebné v 21. století. To vše za neustálé podpory sebereflexe
Jak mít třídu v pohodě
Skupinová dynamika aneb co se děje v mé třídě (8 vh) - B
Porozumějte tomu, co se děje ve školní třídě! V kurzu Jules a Jim Skupinová dynamika aneb co se děje v mé třídě se dozvíte, jak funguje skupinová dynamika v celé své komplexnosti. Zjistíte, jak „vypadá“ zdravá třída a co ovlivňuje její klima. Nebo jak spolu souvisí zážitková pedagogika, týmová aktivita, reflexe a vztah k teorii, jak je ovlivňována motivace dětí a jejich sebeřízení a jak do systému třídy vstupuje role vyučujícího. Osvojíte si principy vedení třídy a leadershipu a naučíte se pracovat s indikátory zdravého kolektivu. Kurz nabídne prostor pro kazuistiky a intervizní formou i možnost sdílení příkladů dobré praxe či případů práce s náročným kolektivem.
Pravidla a práce s nimi aneb aby nám pravidla dobře sloužila (4 vh) - B
Naučte se vytvářet pravidla třídního kolektivu, která mu skutečně pomáhají – podporují pozitivní klima, místo aby ho narušovala. V tomto kurzu Jules a Jim zjistíte, jak pravidla zavádět a jak je s dětmi „žít“. Zjistíte, jak rozlišovat mezi různými typy pravidel (třídními, školními, apod.) a jak je vhodně formulovat pro různé věkové skupiny, s ohledem na jejich vývojové potřeby. Naučíte se také, jak pracovat s emocemi, když pravidla nefungují, a jak reagovat, když jsou porušována. Budeme se věnovat pedagogické důslednosti a ukážeme si, jak nastavovat následky, aby nebyly destruktivní. Kurz vám pomůže vyhnout se rigiditě a ukáže, jak pravidla spojit s krizovým plánem školy.
S tímto kurzem úzce souvisí kurz práce s Individuálním výchovným plánem a kurz Krizová intervence.
Sebeřízení skupiny aneb samostatná třída (4 vh) - B
Naučte se vést třídu k samostatnosti a zodpovědnosti. V tomto kurzu se zaměříme na sebeřízení skupiny a na to, jak dosáhnout, aby se třída chovala samostatně a zodpovědně. Dozvíte se, jak funguje autoregulace, jak se vyvíjí skupina, a naučíte se s těmito principy pracovat. Ukážeme vám, jak postupně měnit pravidla a jak přizpůsobovat svůj styl vedení podle potřeby.
Získáte praktické dovednosti a techniky pro zkompetentnění skupiny. Naučíte se, jak používat konkrétní věty a postupy, které vedou ke zvýšení samostatnosti žáků a žákyň, a vyzkoušíte si například, jak pracovat s „mluvícím předmětem“ nebo jak efektivně vyčkat, až se třída ztiší. Probereme rozdíl mezi kontrolou a pomocí, pochopíte trojúhelník závislostních vztahů a naučíte se propojovat tyto dovednosti s různými styly vedení. Zaměříme se také na to, co vyučujícího brzdí v delegování zodpovědnosti a jak tyto překážky překonat. Naším cílem je, abyste po kurzu měli jasnou představu, jak podpořit děti, aby se staly samostatnými a spokojenými lidmi v demokratické společnosti.
Různé styly vedení aneb balanc možností (4 vh) - B
Naučte se pracovat s různými styly vedení, protože správný přístup je klíčový. V tomto kurzu se seznámíte s tím, jaké styly vedení existují a kdy je vhodné který z nich použít. Nebudeme jen u teorie. Každý styl si podrobně rozeberete a následně si ho vyzkoušíte v konkrétních situacích. Tím si otestujete svůj situační leadership a zjistíte, který styl je pro daný moment ten nejvhodnější. Během kurzu se naučíte, jak si vybudovat a udržet autoritu i s využitím různých přístupů. Získané dovednosti pak propojíte s teorií sebeřízení skupiny a porozumíte rozdílu mezi pojetím Kena Blancharda a Kurta Lewina. Kurz je koncipován jako kombinace teorie a praktického nácviku, který může podle vašich preferencí zahrnovat například rolové hry nebo natáčení a rozbor videí.
Různé styly vedení a podpora sebeřízení skupiny (8 vh) - B
Chcete vést třídu s lehkostí a budovat autoritu, která vychází z respektu, ne ze strachu? V tomto kurzu Jules a Jim se dozvíte, jaké existují styly vedení a kdy je vhodné který styl vedení použít. Každý si vyzkoušíme v konkrétních situacích. Naučíte se, jak si vybudovat a udržet autoritu s využitím různorodých stylů vedení a získané dovednosti potom propojíme s teorií sebeřízení skupiny. Dozvíte se, jaký je rozdíl mezi pojetím Kena Blancharda a Kurta Lewina.
Kurz se bude věnovat i autoregulaci a regulaci skupiny, tomu, jaké jsou fáze vývoje skupiny a jak se skupinou s ohledem na tyto principy pracovat. Vyjasníte si, jak měnit práci s pravidly, naučíte se využívat konkrétní věty a konkrétní postupy, které vedou ke zkompetentnění skupiny. Nacvičíte si jednotlivé techniky, například jak čekat, až se třída ztiší, rozbor dané situace, zavedení “mluvícího předmětu” atp. Naučíte se rozdíl mezi kontrolou a pomocí, jak funguje trojúhelník závislostních vztahů a jak spolu souvisejí pojmy péče a manipulace. Zážitkovým rámcem kurzu je metodické následování představy “deváťáka” nebo spokojeného člověka v demokratickém zřízení. Důležitou náplní kurzu i mapování podpory pro vyučující k tomu, aby mohli delegovat svou zodpovědnost a zkompetentňovat žactvo, a s tím související pojmenování překážek v předávání kompetencí dětem na straně vyučujících a systému dané školy.
Kurz je kombinací teorie a praktického nácviku, objeví se v něm rolová hra, natáčení videí a jejich rozbor.
Didaktické metody pro zdravé klima aneb výuka bez poražených (8 vh) - B
Naučte se tvořit zdravé klima, kde není nikdo poražený. V tomto kurzu se zaměříme na didaktické principy, které ovlivňují atmosféru ve třídě. Naučíte se, jak správně nastavit skupinovou spolupráci, jak hodnotit a jak pracovat se zasedacím pořádkem, aby třída lépe fungovala. Ukážeme si, jak vést nehodnotící komunikaci a jak celkově ovlivňovat class management.
Osvojíte si, jak zavést zpětnou vazbu mezi dětmi navzájem i jak pracovat s autoevaluací. Probereme různé aktivizační metody, které podporují zdravé klima a pomohou vám pracovat s nudou. S tímto kurzem získáte praktické dovednosti, které vám pomohou vytvořit ve třídě prostředí, kde se všichni cítí dobře.
Diagnostika třídního klimatu aneb číst ve třídě mezi řádky (4 vh) - A
Osvojte si základní metody a principy pozorování a screeningu třídního klimatu! V kurzu Diagnostika třídního klimatu aneb číst ve třídě mezi řádky od Jules a Jim se dozvíte, jaké metody lze využít pro vaše potřeby a potřeby vaší třídy.
Zjistíte, jaká jsou rizika některých dotazníkových metod a jaký je rozdíl mezi sociometrií a dotazníkem využívaným při šetření šikany. Seznámíte se s mapovacími aktivitami, naučíte se rozlišovat, čeho si ve skupině všímat, a osvojíte si zásady observace. Zvědomíte si také, jak nakládat se sběrem informací od rodičů. Vyjasníte si, co v rámci diagnostiky nedělat, jak nastavit a udržet bezpečí ve skupině a jak vést individuální rozhovor.
Základy zážitkové pedagogiky a vedení reflexe aneb učím prožitkem (8 vh) - B
Pojďme učit prožitkem. V tomto kurzu se zaměříme na základy zážitkové pedagogiky, které vám pomohou rozvíjet sociální dovednosti dětí. Naučíte se pracovat s konflikty, které ve třídě vznikají, a dozvíte se, jak ovlivňovat skupinovou dynamiku. Součástí kurzu je i praktický nácvik, který vám pomůže osvojit si základy risk managementu ve školním prostředí.
Hlavní částí kurzu je pak nácvik reflexe, kterou budeme procvičovat podle Kolbova cyklu i s využitím dalších forem. Budete trénovat, jak správně klást otázky, abyste pomohli žákům uvědomit si, co se naučili, a získané znalosti upevnili. Získané dovednosti pak budete moci dál rozvíjet v navazujícím kurzu Dovednosti třídního učitele.
Intervence a facilitace do třídního klimatu aneb jak řídit náročnou diskuzi (4 vh) - A
Chcete se naučit efektivně facilitovat diskuze a vést intervizi ve třídě? Tento kurz prohloubí vaše dovednosti v práci se třídou. Seznámíte se s PBIS pyramidou, navážete na principy budování zdravého klimatu a naučíte se individualizovat v rámci skupiny. Kurz je založen na teoretickém rámci intervence a facilitace. Propojíte teorii s praxí a osvojíte si nástroje jako je moderace, přerámování, „Já“ forma vs. „My“ forma, mentorování třídy, práce „tady a teď“, intervize a aktivní naslouchání. Dále si zmapujete, jaké postupy můžete využít v rámci své školy, a naučíte se, jaké kroky podniknout při náročných situacích. Kurz je určen pro všechny, kteří chtějí prohloubit své dovednosti v oblasti vedení a podpory třídního kolektivu.
Intervence a facilitace do třídního klimatu II aneb jak uřídit náročnou třídu (4 vh) - A
V tomto kurzu navážeme na kurz Intervence a facilitace do třídního klimatu I, v němž se věnovali vedení intervize a využívali nástroje intervence a facilitace. Na konkrétní kazuistice budou trénovat postupy vhodné pro intervenci a management třídy vzhledem k danému problému a typu třídy.
A: Hlučná třída
Zaměříme na praktické nástroje, které vám pomohou zvládat a měnit atmosféru ve třídě. Získáte dovednosti v oblasti kontraktování, aktivního naslouchání, reflexe a pokročilé zpětné vazby. Naučíte se pracovat s behaviorálním popisem, seberegulací a plánováním.
Provedeme vás prací s potřebami třídy: naučíte se mapovat, co je skutečnou příčinou hluku a jakou dovednost je potřeba do rozhovoru s dětmi přinést. Vyzkoušíte si různorodé aktivity a hry, které vám pomohou nastolit klid, například „špendlíkové ticho“ nebo „mluvící předmět“. Kurz vychází z konkrétních specifik vaší třídy a poskytne vám nástroje, které můžete okamžitě začít používat.
B: Třída v odporu
Seznámíme vás s nástroji a principy vhodnými pro intervenci do klimatu třídy v odporu, jako jsou asertivní techniky, stanovení hranice mezi právem na stížnost a vymezováním se, mluvení sám*sama za sebe, nastavení a udržení transparentní komunikace, práce s motivací, práce s potřebami, komunikace potřeb. Zmapujeme různé projevy odporu, dozvíte se, jak pracovat s uzavřenými skupinami v odporu, jaké existují fáze získávání odporu, jak souvisí důvěra k autoritě s tímto problémem a jak funguje parakomunikace. Celý kurz je rámován tématem přijetí a hranic. V neposlední řadě si popíšeme, jak funguje mediace a jak ji může škola využít.
C: Tichá nebo pasivní třída
Získáte dovednosti při využívání nástrojů a principů vhodných pro intervenci do klimatu tiché nebo pasivní třídy, jako jsou různé techniky “rozmluvení” (tj. práce ve skupinách, práce s anonymním psaním, způsoby a postupy prezentace, uzpůsobení metod, teploměr, škály, hlasování, rohy, pohyb) a projektivní techniky. Zmapujeme si možné důvody a příčiny tohoto problému a získají dovednosti v práci s bezpečím.
D: Rozskupinkovaná třída
Nejprve si zmapují možné důvody a příčiny, které stojí za rozděleným třídním kolektivem, a zároveň si vyjasníme, jak může různý způsob práce s tímto jevem souviset a jak do situace vstupují intervence rodičů. Získáte dovednosti v práci s rozskupinkovanou třídou pomocí využití principů, postupů a nástrojů, jako je např. mapování, budování kompetence ke spolupráci, práce se zasedacím pořádkem, s projekty, posilování kolektivu díky společným pozitivním zážitkům, slučování, práce s normami, míchání kolektivu a skupin, práce s historií kolektivu nebo adaptační techniky. Dále si osvojíte techniky reflexe a způsoby oceňování.
E: Útočná třída
Nejprve si zmapujeme možné důvody a příčiny, které mohou vést k vytvoření útočné třídy. Např. konflikty mezi dětmi, zásahy ze strany vyučujících, chybějící kompetence k řešení konfliktů neútočně, aktivity dětí, formy odsouhlasených her, atp. Získáte dovednosti v práci s útočnou třídou na základě práce s uceleným systémem řešení konfliktů ze strany vyučujících přeneseným na děti, tj. za podmínky shodné strategie postupů v rámci jedné třídy, kterou dodržují všichni vyučující – částečně si tak zmapujete možnosti systémového nastavení dané školy. Následně se dozvíte, jak správně nastavit komunikaci s rodiči a jak dosáhnout jejich podpory. V neposlední řadě je náplní tohoto kurzu práce s bezpečím ve třídě.
F: Vyloučené dítě ve třídě
Chcete vědět, jak účinně pomoci dětem, které stojí stranou? V tomto kurzu se dozvíte, jak efektivně zmapovat situaci takového dítěte a jak pracovat s dynamikou celé skupiny, abyste dokázali „číst“ v potřebách všech. Kurz vám pomůže pochopit, jaké důvody mohou stát za vyloučením dítěte – ať už na straně jeho osobnosti, rodinného či sociálního zázemí. Osvojíte si principy a nástroje, které vám usnadní práci s odlišností a podpoří začlenění dětí. Konkrétně se zaměříme na různé podpůrné mechanismy, individuální práci, podpůrný plán, na podoby intervence do třídního kolektivu a na práci s pravidly ve skupině. Dále si ukážeme, jaké jsou možnosti externí podpory, na kterou se můžete v případě potřeby obrátit. Kurz vás provede celým procesem začleňování, od pozorování až po aktivní intervenci, a připraví vás na práci s jakoukoli skupinou.
G: Třída po šikaně
Chcete ošetřit třídní kolektiv poté, co se ve třídě objevila šikana a proces šetření je u konce? V tomto kurzu se naučíte, jak na to. Zaměříme se na různé podpůrné mechanismy, které vám pomohou téma ve třídě otevřít, oslovit nepříjemné emoce, znovu nastavit zdravé vztahy ve třídě a vybudovat bezpečí.
Od sebeřízení k participaci aneb spolupráce dělá zdravé klima (8 vh) - A
Převezměte odpovědnost a budujte participaci. Tento kurz navazuje na styly vedení a zážitkovou pedagogiku, takže se rovnou ponoříte do praxe. Zaměříme se na to, jak funguje individuální regulace a jaké nástroje přímo ovlivňují klima ve skupině. Osvojíte si techniky sebeřízení, zpětné vazby, sebereflexe a naučíte se předávat zodpovědnost, abyste podpořili vnitřní motivaci žáků a žákyň. Kurz je postavený na vedení reflexe a na využívání různých stylů vedení. Společně si také zmapujeme, jak lze participaci rozvíjet na úrovni celé školy, například v rámci žákovské rady nebo školního parlamentu. Na závěr se podíváte na své vlastní postoje a hodnoty, které souvisí s aktivním zapojením žáků a žákyň a s tím, jak participace ovlivňuje bezpečí ve třídě.
Jak udělat smysluplný adapťák, abychom z něj profitovali (8 vh) - B
Naučte se, jak vytvořit smysluplný adaptační kurz, ze kterého bude profitovat celá třída. V tomto kurzu si vyzkoušíte ochutnávku zážitkové pedagogiky a stmelovacích aktivit, které vám pomohou navrhnout program, jehož obsah a cíle dávají smysl. Naučíte se, jak vytvořit adaptační kurz tak, aby přispěl k vybudování zdravých vztahů a klimatu ve třídě. Součástí kurzu je nácvik reflexe jako důležité součásti skupinových aktivit a také práce s konfliktem. Dozvíte se, jaké existují fáze vývoje skupiny a jak s nimi pracovat při plánování adaptačního kurzu. Na závěr si zmapujete, jak si pro jednotlivé dny adaptace stanovit konkrétní cíle, které povedou k opravdovému a trvalému stmelení kolektivu.
Zavádíme třídnické hodiny a jsme na začátku (8 vh) - B
V tomto kurzu Jules a Jim se dozvíte, jak smysluplně vést třídnické hodiny, které skutečně pomáhají budovat zdravé třídní klima. Ujasníte, jaký je smysl a cíl třídnických hodin. Dozvíte se, jak je zaměřit na klíčová témata, jako je diagnostika třídy, procesy stmelování kolektivu, práce s pravidly, nácvik kooperace, uzavírání dohod a řešení konfliktů. Detailně se zaměříte na strukturu a metodiku třídnických hodin a naučíte se je krok za krokem vystavět. Ukážeme si, jak je implementovat do ŠVP a jak je ideálně nastavit v rámci celého školního systému, aby byly co nejúčinnější. Budete přemýšlet o tom, co může znesnadňovat jejich efektivní fungování, a jak souvisejí s primární prevencí. V neposlední řadě propojíte práci se skupinou a budování bezpečného prostředí s úspěšností a vzděláváním žáků.
Jak efektivně vést třídnické hodiny aneb máme třídnické hodiny a chceme se inspirovat (8 vh) - B
Využijte na maximum každou minutu s vaší třídou! Už vedete třídnické hodiny, ale chybí vám inspirace nebo chcete prohloubit své dovednosti? V tomto kurzu si vyzkoušíte konkrétní typy aktivit, které vám pomohou dosáhnout různých cílů. Seznámíte se s ukázkami aktivit zaměřených na diagnostiku, stmelování, seznamování, práci se skupinovou dynamikou, rituály, pravidla nebo spolupráci. Poznáte didaktický cyklus CMIARE a Kolbův cyklus učení. Vyzkoušíte si, jak vše můžete prakticky využít při plánování a vedení třídnických hodin. Na závěr kurzu získáte knižní i online odkazy na ověřené zdroje a materiály, které vám poslouží jako nekonečný zdroj inspirace pro vaši každodenní práci. Kurz je založen na zážitkové pedagogice a nácviku, takže si všechny aktivity sami na sobě vyzkoušíte. Důraz bude kladen na reflexi a na to, jak ji efektivně vést.
Trénink vedení třídnických hodin (8 vh) - A
V tomto kurzu si zopakujete výchozí základy pro vedení třídnických hodin. Poté navážete skupinovou prací, v níž si podrobně připravíte aktivity do jedné třídnické hodiny. Společně s ostatními si na základě rolové hry vyzkoušíte svou hodinu či připravené aktivity vést ve “třídě” s žákem či žákyní s agresivním chováním, v pasivní třídě, ve třídě, kde se žák či žákyně rozpláče, v hlučné třídě atp. Nezbytnou součástí kurzu je reflexe a zpětná vazba.
Náročné situace během třídnických hodin a jak s nimi pracovat (8 vh) - A
Jak přistupovat k náročným situacím, které se mohou během třídnické hodiny naskytnout? V tomto kurzu se zaměříme na typická témata, která vnímáte jako obtížná k řešení, a společně s lektorujícími pro ně budeme hledat a nacvičovat řešení. Kurz probíhá ve formátu supervize a intervize, což vám umožní pracovat s reálnými problémy z vaší praxe. Budete se učit, jak správně řešit konflikty, jak vést intervenci a jak postupovat v situacích, kdy mají žáci psychické problémy nebo řeší složité rodinné situace. Ukážeme si, jak si poradit s konflikty mezi třídou a kolegy, jak pracovat s „problémovými“ dětmi. Naučíte se také pracovat s mezilidskými vztahy mezi žáky a skupinami. Po kurzu budete mít jasnou představu, jak postupovat v krizových situacích.
Intenzivní kurz vedení třídnických hodin pro školní poradenské pracoviště aneb jak podporovat třídní vyučující (5 vh) - B
Naučte se, jak efektivně podporovat třídní vyučující. Tento intenzivní kurz je určený pro členy školních poradenských pracovišť, kteří si chtějí ujasnit, jak nejlépe nastavit a koordinovat spolupráci s pedagogy. Seznámíte se s možnostmi, jak sbírat informace o obtížných situacích ve třídách a jak na ně reagovat. Zjistíte, jak být pro třídní vyučující skutečnou oporou. Zaměříme se na to, jak nastavit pravidelné metodické schůzky, intervize a jak efektivně spolupracovat v tandemu při vedení třídnických hodin. V rámci poradenského pracoviště si ujasníte, kdo má za co odpovědnost, a naučíte se delegovat úkoly. Závěrem si osvojíte a nastavíte školní krizový plán a dozvíte se, jak s ním pracovat v praxi.
Jak být v pohodě s ostatními
Základy konstruktivní komunikace aneb jak najít společnou řeč (8 vh) - B
V tomto kurzu si ujasníte, jak pomocí komunikace budujeme bezpečí nebo nebezpečí a jak pomocí komunikace ošetřovat primární sociální potřeby a porozumět procesu komunikace. Dále si zvědomíme subjektivitu vnímání a z toho vyplývající důvody nedorozumění v komunikaci. Dozvíte se, co je základním cílem mezilidské komunikace, porozumí rozdílu mezi konstruktivní a destruktivní komunikací a naučíte se vytvářet dohody, poskytovat popisnou zpětnou vazbu a na základě porozumění mechanismům komunikace a faktorům, které do komunikaci vstupují, také budovat a ošetřovat vztahy.
Efektivní komunikace aneb pokročilé komunikační dovednosti (8 vh) - A
Tento kurz navazuje na kurz Základy konstruktivní komunikace a na základní pilíře komunikačních dovedností staví výklad ke čtyřem axiomům podle Paula Watzlawicka (komunikace probíhá permanentně, neprobíhá lineárně – úhel zkreslení, v komunikaci běží souběžně signály věcné a vztahové a fázování sledu událostí). Je zaměřený na nácvik dovedností a na příklady, které slouží k aplikovanému vedení (zpětná vazba, pátrání po porozumění, dohoda a dohoda o dohodě). Obsahem kurzu je následně sběr kazuistik a jejich společné řešení za pomoci videotréninku: simulace jednotlivých situací, analýza, možná řešení a reflexe s cílem modelace různých způsobů komunikace a jejich důsledků.
Komunikace a spolupráce s rodiči aneb jak být s rodiči na jedné lodi (8 vh) - B/A
V tomto kurzu si popíšeme strukturu rozhovoru s rodičem a seznámíme se s modelovými rozhovory a situacemi komunikace mezi školou (vyučujícími) a rodičem. Vyjasníme si, jak komunikaci s rodiči ovlivňuje systém v rámci konkrétní školy a z toho vyplývající pravidla, co, komu, kdy a jak komunikovat, stejně jako různé režimy komunikace. Dozvíte se, jak nastavit a vést komunikaci s rodiči, jak lze využít průběžné a pravidelné komunikace a jak naopak komunikovat v krizi a při vzniklém problému. Vymezíme si, jaký je rozdíl mezi pozitivní komunikací a komunikací při problému a jak obě formy verbalizovat. Naučíte se také, jak komunikovat s “problémovým” rodičem a jak s rodičem problémového žáka, osvojíte si různé strategie vedení rozhovoru, vedení schůzky s rodiči, jak se na rozhovor připravit, jaké existují fáze takového rozhovor a jaké využít deeskalační techniky. Obsahem kurzu je také nutný nácvik rozhovorů, v případě potřeby také představení kazuistiky a rozbor videonahrávky.
Dovednosti třídních vyučujících aneb v třídnictví jako ryba ve vodě (4 vh / 8vh) - B
4 vh (bez nácviku) nebo 8 vh (s nácvikem)
Naučte se ovládat klíčové dovednosti, které vám pomohou zvládat roli třídních vyučujících s lehkostí. V tomto kurzu si osvojíte dovednosti pro vedení třídy. Kurz se zaměřuje na praktický nácvik a nabízí hlubší pochopení každodenních situací, se kterými se potýkáte. Naučíte se techniku aktivního naslouchání, jak vést reflexi a poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu. Procvičíte si moderování diskuzí, efektivní práci s konflikty a dozvíte se, jak na nastavení zdravých hranic. Kurz se dotkne také specifických situací: naučíte se, jak reagovat na stížnosti kolegů i na stížnosti žáků na jiného vyučujícího. Nedílnou součástí je i nácvik reakcí na osobní útoky ze strany dětí. Díky intenzivnímu školení si tyto dovednosti vyzkoušíte v praxi a budete se cítit jistější.
Základy práce s jednotlivcem s náročným chováním a Individuální výchovný plán aneb s nadhledem tváří v tvář náročnému chování (8 vh) - B
V tomto kurzu získáte nadhled a praktické dovednosti pro práci se žáky s náročným chováním. Seznámíte se s nástroji jako je zpětná vazba, kontraktování, oceňování a sebehodnocení, které můžete okamžitě použít. Pochopíte, co způsobuje náročné chování, naučíte se rozpoznávat stresové reakce a osvojíte si strategie pro regulaci emocí. Kurz vám pomůže rozlišit, co je a co není agrese a jak s ní pracovat. Naučíte se tvořit efektivní individuální výchovný plán (IVýP), který může být formální i neformální, a zároveň ho budete umět průběžně vyhodnocovat. Probereme i praktické aspekty, jako jsou zápisy o chování, komunikace s rodiči, využití výchovné komise a mapování sítě podpůrných služeb. Po kurzu budete mít jasnou strategii pro práci s jednotlivcem i s celou skupinou.
Prvky krizové intervence v pedagogické praxi aneb jak podpořit toho, kdo se hroutí (8 vh) - B
Naučte se pracovat s krizovým plánem. V tomto kurzu si ujasníme, jak podpořit toho, kdo se hroutí. Seznámíte se s prvky krizové intervence a obsahem i postupy krizového plánu, které můžete okamžitě uplatnit v praxi. Naučíte se, jak správně vést rozhovor s jednotlivcem, ale i s celou skupinou, a nacvičíte si, jak reagovat při otevírání náročných témat. Získáte konkrétní věty a postupy, které vám pomohou efektivně komunikovat a jednat. Dozvíte se, kdy je čas zavolat psychologa, s kým je vhodné spolupracovat a jak zajistit bezpečí jak pro jednotlivce, tak pro celou skupinu. Nedílnou součástí kurzu je také seznámení se s ohlašovací povinností a s tím, jak ji správně naplnit. Po kurzu budete mít jistotu, že dokážete v krizových situacích jednat s rozvahou a empatií. Procvičíte se ve vedení rozhovoru s jednotlivcem a vedení rozhovoru ve skupině včetně nácviku reakcí a postupů v rámci otevření náročného tématu ve skupině.
Teambuilding
Dobře stmelená sborovna je základním předpokladem pro vytvoření bezpečného prostředí žákům a prevencí syndromu vyhoření pedagogů. Kromě stmelovacích kurzů pro žáky se proto zaměřujeme také na stmelovací kurzy pro sborovny – teambuilding. Vycházíme ze stejných principů, avšak zohledňujeme výraznější rozdíly mezi jednotlivými účastníky a snažíme se maximálně vycházet z potřeb konkrétní sborovny.
Program, hodinová dotace a cena bude vytvořena na základě konkrétní domluvy s Vaší školou.
Specifická prevence
Šikana – identifikace a prevence (10 vh) - B
Získejte potřebnou jistotu a dovednosti pro předcházení a rozpoznání šikany ve vaší třídě. V kurzu Šikana – identifikace a prevence od Jules a Jim se dozvíte, jak tomuto komplexnímu a náročnému tématu porozumět z různých úhlů pohledu. Osvojíte si, jak identifikovat šikanu v běžném školním provozu, během výuky, o přestávkách i při mimoškolních aktivitách. Naučíte se provádět aktivní monitoring, používat vhodné nástroje a vyhnout se přitom častým chybám. Získáte jasný návod, jak postupovat v případě podezření a jak ověřit, zda k šikaně ve třídě skutečně dochází. Kurz vám pomůže rozlišit, co jako (třídní) vyučující můžete řešit sami a kdy je nutné zapojit školního metodika prevence, vedení školy, externí organizace nebo pedagogicko-psychologickou poradnu. Ukážeme vám, jak do aktivního monitoringu zapojit další pedagogy, asistenty nebo vychovatele. Zvědomíte si, jakými běžnými činnostmi a plánovanými aktivitami můžete šikaně předcházet, a jaké aktivity zařadit v jejích počátečních stádiích. Naučíte se, jak pracovat s rodiči preventivně i v průběhu řešení šikany. Získáte také základní přehled o legislativě, která se k tématu vztahuje.
Šikana – šetření a řešení (10 vh) - A
Naučte se, jak efektivně šetřit a řešit šikanu ve škole. Tento kurz navazuje na základní kurz prevence a identifikace šikany a je určen pedagogickým pracovníkům, členům poradenských pracovišť a vedení škol. Během kurzu se seznámíte s postupy vyšetřování a možnými řešeními v souladu s metodickým pokynem MŠMT. Prakticky si proberete různé scénáře, naučíte se odhadnout stadium a formu šikany a podle toho zvolit správný postup. Dozvíte se, jak efektivně šetřit šikanu v rámci školy a co dělat, pokud je nutné předat případ policii nebo specializovaným institucím. Budeme se zabývat i tím, jak informovat rodiče a jak pracovat se třídou po ukončení celého procesu. Kurz vám poskytne potřebné kompetence, abyste dokázali v těchto náročných situacích jednat s jistotou a rozvahou.
Šikana vyučujících (4 vh / 8vh) - B
4 vh (specificky šikana vyučujících) nebo 8 vh (spojeno s kurzem Identifikace a prevence nebo Šetření a řešení šikany) podle typu zakázky
Jak předcházet šikaně vyučujících a jak ji řešit? V tomto kurzu se seznámíte se specifiky takového šikanování a naučíte se rozpoznávat znaky a různé varianty tohoto fenoménu. Dozvíte se, co můžete udělat, když taková situace nastane a jaké postupy řešení je vhodné nastavit ve spojení s vedením školy. Na základě kazuistik si zvědomíte souvislosti s rolí normotvůrce, zmapujete si různé možnosti podpory a pomoci a souvislost s podobou spolupráce s kolektivem vyučujících.
Kyberšikana (4 vh / 8vh) - B
4 vh (specificky Kyberšikana) nebo 8 vh (spojeno s kurzem Identifikace a prevence nebo Šetření a řešení šikany) podle typu zakázky
Seznamte se s kyberšikanou a naučte se, jak ji řešit. V tomto kurzu se zaměříme na specifika kyberšikany a ukážeme si, v čem se liší od té klasické. Probereme konkrétní postupy, které je potřeba učinit při jejím šetření. Dozvíte se, jak ideálně spolupracovat se školním metodikem prevence, školním poradenským pracovištěm, ale také s externími institucemi jako je OSPOD, Policie ČR nebo s online poradnou, jako je třeba e-bezpečí. Díky různým kazuistikám si popíšeme kontrastní příklady kyberšikany, které se typicky řeší ve školním prostředí, a řekneme si, jak souvisí s masovými školními akcemi. V neposlední řadě se seznámíte s preventivními postupy, které můžete ve škole zavést, a naučíte se, jak nastavit spolupráci s rodiči, například formou besed a webinářů. Získáte také přehled o tom, kam se obracet o pomoc a podporu a jak následně pracovat s třídním kolektivem po zkušenosti s kyberšikanou.
Kyberprevence aneb (ne)bezpečí na síti a digi wellbeing (8 vh) - B
Jak vést děti ke zdravému užívání digitálních technologií? Jaké aktivity do výuky začlenit? Na základě konkrétních situací si vysvětlíme, co je příčinou negativních důsledků užívání digitálních technologií a jak jim předcházet. Představíme si také čtyři role kyberprevence, které dohromady skládají účinný přístup provázení dětí onlinem světem. Definujeme si tak účinný přístup ke kyberprevenci, který pomáhá rozvíjet dovednosti potřebné k vědomému a bezpečnému užívání obrazovek.
Sexualita, gender a pohlaví aneb Jak pracovat s LGBTQ+ tématikou ve vzdělávání (8 vh) - B
V tomto kurzu si osvojíte základní pojmy a principy týkající se LGBTQ+ tématiky, např. sexualita vs. gender vs. pohlaví, tranzice – sociální, medicínská, úřední, coming out, menšinový stres. Na konkrétních příkladech se pak dozvíte, jak může škola podpořit bezpečné prostředí pro LGBTQ+ studující i jak lze LGBTQ+ tématiku zařazovat do hodin. Zmapujete si důležité statistiky týkající se duševního zdraví LGBTQ+ osob i současné přístupy k jejich inkluzi. Během kurzu bude prostor pro diskusi a rozbor vlastních kazuistik, případně vysvětlování častých mýtů spojených s LGBTQ+ tématikou.
Duševní zdraví dětí, sebevraždy a sebepoškozování (8 vh (6 vh DVPP + 2 vh s ŠPP)) - B
Získejte cenné dovednosti, jak podpořit duševní zdraví dětí. V tomto kurzu se seznámíte s pojmy jako pozitivní psychologie a odolnost a naučíte se rozpoznávat vnitřní i vnější vlivy, které ovlivňují psychiku dětí. Společně budeme analyzovat kazuistiky a hledat strategie, jak zvládat stres. Uvědomíte si, jak moc je pro práci s žáky a žákyně důležitá vaše vlastní odolnost. Dále prodiskutujeme, jak správně mluvit o tak citlivých tématech, jako jsou sebevraždy a sebepoškozování. Ukážeme si, jak tato témata otevírat ve třídě a co dělat, když taková situace nastane. Seznámíte se s postupy, jako je komunikace s rodiči, ohlašovací povinnost, následná péče o třídu a jednotlivce, a seznámíte se s komplexní mapou podpory. Nacvičíte si různé způsoby komunikace a nastavíte si konkrétní postupy ve spolupráci se školním poradenským pracovištěm. Dozvíte se také, jak se připravit na návrat dítěte po hospitalizaci. Kurz vás provede i relaxačními technikami a zásadami psychohygieny, abyste se o sebe dokázali postarat i vy sami.
Návazné 2VH ve spolupráci s ŠPP
Tento návazný kurz se zaměřuje prakticky a individuálně na konkrétní školní poradenské pracoviště, vychází z aktuálních dovedností poradenských pracovníků a pracovnic a z jejich dalších potřeb. Soustředí se na postupy v rámci ohlašovací povinnosti v týmu, v rámci práce v situaci týkající se pokusu o sebevraždu dítěte, na kontrakt s dítětem a alternativní techniky.
WEBINÁŘE A BESEDY
(Ne)bezpečí na síti (7 vh)
- Účastníci mapují své vlastní postoje a vztahování se ke kyberprostoru. Společně s lektorujícími se zaměřují na jednotlivé druhy rizikového chování v kyberprostoru. Důraz je kladen na definování jednotlivých rizikových a protektivních faktorů a konkrétních druhů rizikového chování v kyberprostoru a příslušné epidemiologie. Lektorující výstupy rámují do příslušných teoretických konceptů z oblasti psychologie, vzdělávání, kyberprevence a obecné primární prevence.
- Účastníci/ice se seznámují s funkčními postupy pro preventování a zvládání potenciálně rizikových situací s důrazem na podporu žáků a rozvoj jejich kompetencí důležitých pro vědomější a bezpečnější orientaci v online prostředí.
- Lektorující představují legislativu a práva a povinnosti z ní vyplývající v souvislosti s nežádoucím chováním v kyberprostoru. Spolu s účastníky/icemi se zaměřují na rizika různých postupů při řešení rizikového chování v kyberprostoru a identifikují vhodné a nejméně rizikové postupy a reakce (v souladu s platnou legislativou) při výskytu takového rizikového chování.
- Společně s lektorujícími identifikují funkční postupy řešení rizikového chování na internetu a navrhují krizové scénáře platné pro různé situace v kyberprostoru. Poté společně vytváří univerzální krizový plán, který jim může do budoucna pomoct řešit rizikové chování v kyberprostoru.
- Účastníci/ice reflektují své názory, postoje, hodnoty a emoce, které ovlivňují jejich osobní vztahování se k tématu online světa a současně definují způsob vlastní práce s kybertématy ve výuce i v individuálních rozhovorech se žáky/němi. Následně diskutují svou roli coby průvodce žáků/yň podle zásad podpůrného konstruktivistického přístupu (scaffoldingu) a jak žáky/ně efektivně provázet na jejich cestě do a skrz kyberprostor.
- Účastníci/ice se zamýšlí nad konkrétními projevy či změnami v chování žáků/yň, které mohou signalizovat rizikové chování na internetu, a lektorující je propojí v kontextu s rizikovými a protektivními faktory. Dále identifikují, jak mohou podpořit žáky/ně v tom, aby mohli/y, chtěli/y a byli/y schopní/y sdílet s dospělými a hledat pomoc, pokud se jim nebo jejich kamarádům/kám děje v kyberprostoru něco nepříjemného.
Internetoví úžasňáci – 3 + 2 hodiny
Školení a metodiky pro učitele s tématy Efektivní kyberprevence a Digitální wellbeing pro učitele základních škol.
Školení je pro vyučující za 0 Kč. Více zde.
Šikana – identifikace a prevence (10 vh)
MSMT- 8730/2019-1-310
Účastníci se seznámí s tím, co je a co není šikana a s podobami šikany v různých stádiích. Vyzkouší si, jak postupovat při podezření na šikanu, jak vypracovat behaviorální popis a vyzkouší si postup vedení rozhovoru se žákem či s rodičem, ohlašujícím šikanu. Získají inspiraci pro preventivní práci proti šikanování a osvojí si vhodné aktivity pro podporu zdravého klimatu třídy.
- Účastníci se seznámí se základními pojmy a jejich principy: fáze vývoje skupiny, monitorovací systém, pravidla třídy, sociometrie, šikana
- Účastníci se naučí rozlišovat znaky šikanování od jiných forem chování v dané věkové skupině
- Účastníci se seznámí a následně si prakticky vyzkouší behaviorální popis, aktivní naslouchání a vedení rozhovoru s žákem dané věkové skupiny či rodičem ohlašujícím šikanu
- Účastníci se seznámí s právním kontextem šikany a Metodickým pokynem MŠMT k řešení šikanování
- Účastníci se inspirují pro svou preventivní práci proti šikanování a osvojí si základní hodnocení vhodnosti takových aktivit vzhledem ke klimatu třídy.