další vzdělávání pedagogů
PRÁCE SE TŘÍDOUakreditované kurzy:
- Základy vedení třídnických hodin (10 h)
- Základy konstruktivní komunikace (10 h)
- Třídnické hodiny na školní rok (40 h)
- Základní kurz osobnostního a sociálního rozvoje (40 h)
- Intenzivní kurz vedení třídnických hodin (22 h, pouze pro jednotlivce, kurz probíhá na bázi mentoringu a tandemové výuky, cena 16 500,-)
- Práce s pravidly třídy a individuální výchovný plán (10 h)
- Práce ve vztahově a emočně náročných situacích a individuální výchovný plán (10 h)
- Rozvojový kurz pro realizátory všeobecné primární (21 h, kurz je veden formou intervize, cena 16 500,-)
Základy vedení třídnických hodin
(10 h.)
Vzdělávací cíle:
- Účastníci si pro sebe formulují paletu cílů a forem třídnických hodin
- Účastníci si osvojí základy vedení reflexe a porozumí jejímu významu v kontextu zážitkového učení
- Účastníci si prožijí základní techniky pro svou vlastní práci s třídním kolektivem v Th a osvojí si základní postup jejich přípravy, zadávání, vedení a následné reflexe s důrazem na prevenci možných rizik
Účastníci si prožijí aktivitu vhodnou pro třídnickou hodinu zaměřenou na kooperaci. Účastníci si zažijí aktivity zaměřené na Th s cílem relaxace a rozvoje emoční inteligence. Následuje analýza aktivit s důrazem na prevenci možných rizik, která mohou vznikat a na cíle a způsob vedení reflexe.
Základy konstruktivní komunikace
(10 h.)
Vzdělávací cíle:
Účastníci na vlastních příkladech, během cvičení i v popisu a vysvětlování poznají rozdíly mezi symetrickou a asymetrickou komunikací, mezi otevřenou a neotevřenou komunikací, mezi konfrontační a kooperační a mezi vztahovou a věcnou komunikací.
Účastníci si osvojí principy a cíle konstruktivní komunikace, aktivního naslouchání a zpětné vazby. Účastnici pojmenují principy aktivního naslouchání a vyzkouší si v modelových situacích jeho techniky.
Účastnicí si vyzkouší jednu z metod řešení problematických situacích ve škole – Balintovskou skupinu – zaměřenou na náročnou komunikační situaci.
Intenzivní kurz vedení třídnických hodin
(22 h., individuální kurz)
Vzdělávací cíle:
Cílem programu je, aby si učitel postupně osvojil přípravu, realizaci a reflexi vedení třídnických hodin s prvky všeobecných primárně preventivních bloků ve své třídě. Výstupem je také vlastní rozvoj učitele, který trvale zvýší jeho kvalifikaci při práci s třídním, a postupně i školním, klimatem. Předpokladem je, že třídní učitel/ka bude vést podobné hodiny nadále i bez podpory lektora/ky s možností se na sdružení obrátit ohledně supervize, konzultace, dalšího rozvoje a v případných krizových momentech.
Třídní učitel
- rozumí teorii komunikace;
- pracuje s didaktickým modelem CMIARE;
- sestaví jednotlivé bloky kurzu;
- seznámí se a prakticky si vyzkouší různé metody skupinové práce;
- se seznámí se zážitkovou pedagogikou a metodou kritického myšlení, dokáže používat různé druhy reflexe;
- si vyzkouší přijímání a poskytování zpětné vazby.
Třídnické hodiny na školní rok
(40 h.)
Vzdělávací cíle:
- Účastníci si skrze vzájemné sdílení zkušeností a reflexi vlastních třídnických hodin zvědomí klíčové i krizové momenty své práce a budou hledat jejich efektivní řešení
- Účastníci se základně seznámí s 10 zvolenými tématy z oblasti OSV vhodnými pro třídnické hodiny
- Účastníci si připraví cíle a náplň svých vlastních třídnických hodin
- Účastníci si prožijí techniky pro svou vlastní práci s třídním kolektivem v Th a osvojí si základní postup jejich přípravy, zadávání, vedení a následné reflexe s důrazem na prevenci možných rizik
Základní kurz osobnostního a sociálního rozvoje
(40 h.)
Vzdělávací cíle:
Účastníci si základním způsobem prakticky osvojí a teoreticky zarámují
- Techniky poznávání sebe a druhých
- Behaviorální popis
- Aktivní naslouchání
- Zpětnou vazbu a nenásilnou komunikaci
- Vyjadřování svých emocí a rozdílnost emočního prožívání různých lidí
- Kolbův cyklus
- Model CMIARE
- Vedení reflexe
- Schultzův autogenní trénink
- Postupy a techniky rozvoje spolupráce
- Význam pravidel a komunitního kruhu při práci v OSV
- Techniky kontraktování a IVýP
- Vybrané nástroje prevence syndromu vyhoření
Práce s pravidly třídy
(10 h.)
Vzdělávací cíle:
- Účastníci si uvědomí různé úrovně pravidel a míru jejich závaznosti
- Účastníci se seznámí s důsledky využívání odměn a sankcí
- Účastníci si osvojí principy formulování pravidel pro jejich maximální účinnost
- Účastníci si uvědomí své vlastní potřeby pro pocit bezpečí a možnosti maximálního uplatnění ve skupině a seznámí se se základní technikou pro formulování pravidel skupiny
- Účastníci se seznámí s možnostmi následné práce s pravidly a prakticky si některé z nich vyzkouší v modelových situacích
Práce ve vztahově a emočně náročných situacích a Individuální výchovný plán
(10 h.)
Vzdělávací cíle:
- Účastníci si pojmenují situace, které jsou pro ně v pedagogické praxi vztahově a emocionálně náročné (s žáky, rodiči, kolegy) a vyzkouší si účinek skupinové diskuse na hledání řešení těchto situací
- Účastníci si osvojí základní postup pro relaxaci a její vedení
- Účastníci si osvojí základy aktivního naslouchání
- Účastníci si osvojí základní postup při poskytování a přijímání cílené zpětné vazby
- Účastníci se seznámí a prakticky se naučí pracovat s Individuálním výchovným plánem, včetně techniky vedení/kontraktování v průběhu výuky
Rozvojový kurz pro realizátory všeobecné primární prevence
(21 h. formou intervize)
Vzdělávací cíle:
- Účastníci si zreflektují/zvědomí své zkušenosti při realizaci všeobecné primární prevence ve třídách
- Účastníci si rozšíří svůj rejstřík postupů a dovedností při práci se třídou, získají větší náhled na svou práci a povedou ji více vědomě s možností konzultovat s kolegy při následujícím setkání kurzu