Představte si místo, kde můžete otevřeně sdílet, co vás ve škole trápí. Kde zjistíte, že v tom nejste sami, a kde dostanete potvrzení, že jdete správným směrem. V Jules a Jim takové místo máme – jsou to online podpůrné skupiny pro pedagogický personál.

„Kolikrát učitelům pomůže už jen podpora kolegů, ujištění, že jejich snaha má smysl, ale i slyšet, že není v jejich silách pomoct opravdu každému dítěti a někde jsou jasné limity možností a je potřeba myslet také na své hranice a péči o sebe,“ říká Julie Mastná, lektorka podpůrných skupin v Jules a Jim.

Proč se připojit?

  • Sdílení zkušeností vám dodá pocit jistoty a směr,
  • dostanete konkrétní doporučení a praktické tipy,
  • oceníte podporu a náhled nejen od lektorky, ale i kolegů z jiných škol,
  • získáte inspiraci, jak to chodí v dalších školách,
  • setkání vás může vyvést z pochybností a pomoci si utřídit myšlenky.

Každý účastník může přijít se svým vlastním tématem, které právě řeší. Nebo se může jen přijít inspirovat. Setkání mají základní tematický rámec bezpečné a zdravé klima ve třídě i ve škole, práci s třídním kolektivem i jednotlivci, osobnostně-sociální výchovu a prevenci rizikového chování.

Co se řeší nejčastěji? 

Ve skupinách pro všechny pedagogické pracovníky se probírá nejčastěji

  • náročné chování u žáků s diagnózou (ADHD, PAS, poruchy chování, impulsivity) nebo bez ní, dítě v afektu,
  • šetření a řešení šikany,
  • podpora zdravého klimatu ve třídě,
  • posílení komunikace mezi žáky a učiteli,
  • komunikace a spolupráce s rodiči,
  • řešení krizových situací – sebevražedné jednání, smrt ve školní komunitě, strach, sexuální obtěžování či zneužívání, zanedbávání, záškoláctví,
  • mezioborová spolupráce ve škole i mimo ni (např. PPP, OSPOD, SVP, DD, Policie ČR),
  • spolupráce třídního učitele, asistenta pedagoga, vstupujících pedagogů a vychovatelů.

Ve skupinách členů ŠPP a vedení škol se nejčastěji otevírá

  • podpora spolupráce mezi žáky a učiteli,
  • systémové nastavení spolupráce s rodiči,
  • systematická práce s pedagogickým sborem,
  • kontinuální podpora a uschopňování pedagogů,
  • role členů ŠPP, nastavování hranic,
  • prevence syndromu vyhoření,
  • jak řešit situace s nevyhovujícím pedagogem,
  • práce s krizovými scénáři,
  • mezioborová spolupráce v náročných situacích,
  • hodnotové diskuze o aktuálních vzdělávacích a výchovných tématech, potenciální implementace do školy,
  • vědomá práce s kulturou školy coby základním kamenem pro zdravé a bezpečné klima ve škole.

Online podpůrné skupiny jsou ideálním následným krokem po tematických kurzech a umožňují jít v tématech více do hloubky. Nabízejí prostor k rozboru situací, které řešíte, sdílení zkušeností a získání pohledu zvenčí. Na rozdíl od běžných školení, jichž je hodně, se zaměřují na individuální cestu každého účastníka. Taková podpora je nedostatková a nebo drahá. Online formát umožňuje přístup k podpoře lidí ze všech koutů ČR.

Předností online podpůrných setkání Jules a Jim je omezená kapacita, aby měl každý prostor zapojit se do diskuze a mohl si tak každý ze setkání odnést něco pro sebe, i když se budeme věnovat tématu někoho jiného..

Co oceňují účastníci?


„Líbilo se mi, že jsme dostali konkrétní rady a také principiální řešení běžných problémů.“

„Jasný časový rámec, prostor pro všechny účastníky, jasný koncept dalších možných kroků.“

„Možnost obyčejného sdílení svých názorů a postřehů z praxe, setkání s kolegy z jiných škol – v jiných pozicích, přesto stejných nebo podobných názorů mému.“

„Inspirující setkávání, která mi pomohla zvýšit kompetence pro řešení situací v práci metodika prevence na základní škole a ukázala mi nové cesty a pohledy na věc.“

„Ověřil jsem si, že naše škola vědomě tvoří program a tím kulturu školy. Je nutné pracovat na komunikaci s rodiči o našem programu, tam je největší úskalí.“

„Děkuji za propagaci a rozvoj vědomé práce na kultuře školy, na většině škol je to stále automatismus.“

„Setkání na téma bezpečného prostředí bylo úlevné. Ujistila jsem se, že podobné potíže řešíme všichni a že pohled kvalitního odborníka zvenčí může školu posunout.“

Kdo setkání vede?

Online podpůrné skupiny vede dlouholetá lektorka a odborná garantka organizace Julie Mastná, která také zastřešuje i téma vědomé práce s kulturou školy. Mnozí z Vás s ní mají zkušenosti ze školení nebo konzultací, v Jules a Jim působí již od roku 2008.

Vedle komplexního přehledu Julie Mastné oceníte i sílu a zkušenost skupiny – příběhy, pohled na věc, inspiraci a rady přinášejí i ostatní účastníci.

Pro velký zájem a pozitivní ohlas jsme spustili JEDNORÁZOVÁ setkání a také CYKLY TŘÍ SETKÁNÍ pro stálé účastníky:

  • pro všechny pedagogické pracovníky
  • pro členy ŠPP a vedení škol

Termíny jsou vypsané níže u každé cílové skupiny a probíhají vždy ONLINE v odpoledních hodinách od 15:30 do 18:00 (tři vyučovací hodiny s krátkou pauzou):

A) Pro všechny pedagogické pracovníky

  • Jednorázová setkání600 Kč / osoba

B) Pro členy ŠPP a vedení škol, se kterými se navíc můžeme detailněji zaměřit na systémová opatření, vzdělávání a podporu pedagogů, vlastní roli ve škole, udávání směru, participaci žáků/studentů a rodičů, vědomou práci s kulturou školy…

  • Jednorázová setkání600 Kč / osoba

Červnové termíny 4. a 18. 6. 2025 mají speciální poslání, kdy se každý účastník ohlédne za školním rokem 2024-25, uzavře jej a podívá se na další svoji cestu ve školství.

Kapacita jednotlivých setkání i cyklů je omezena na malou skupinu, aby mohlo dojít k efektivnímu sdílení zkušeností.

Chtěli byste jednorázové setkání nebo cyklus setkávání pouze pro členy Vašeho pedagogického sboru, pro školy z vašeho kraje nebo pro školy vašeho zřizovatele? Ozvěte se, prosím, našemu programovému koordinátorovi programy@julesajim.cz.