Řešíte každoročně problém s financováním preventivních programů pro žáky? Nevíte, z čeho uhradit tak moc důležité vzdělávání pedagogů v oblasti prevence? Rádi byste dopřáli svému sboru vzdělávací seminář či webinář? 

Až do konce září můžete žádat o finanční podporu z operačního programu OP JAK. I když je možné žádat už půl roku, stále je k dispozici většina nabízených financí. Z 4,5 miliard korun pro základní školy se zatím vyčerpala jen miliarda (k 26.2. 2025). Možná protože se o tomto zdroji málo ví. A to bychom rádi změnili. Protože jde o peníze, kterými lze financovat další vzdělávání dětí i pedagogického personálu. Oslovte s tímto tipem vedení své školy. Času je ještě dost.

Jaké šablony lze použít? 

Nabídka prostředků OP JAK se liší pro základní a střední školství, rozdíl je i v termínech, na podání žádostí pro SŠ je víc času.

 Základní školy mohou žádat v následujících oblastech: 

  • Personální podpora (školní asistent ZŠ, dvojjazyčný asistent ZŠ, kariérový poradce ZŠ)
  • Osobnostně sociální a profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání ZŠ (vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ)
  • Podpora vzdělávání žáků v ZŠ (Inovativní vzdělávání žáků v ZŠ, podpora žáků ohrožených školním neúspěchem v ZŠ)

Termíny žádostí o podporu: 7. 10. 2024 – 30. 09. 2025 do 14:00:00 hodin

Žádat lze přes aplikaci IS KP21+

 

 Střední školy mohou žádat v následujících oblastech: 

  • Personální podpora ( školní asistent SŠ, školní speciální pedagog SŠ*, školní psycholog SŠ*, sociální pedagog SŠ, kariérový poradce SŠ, dvojjazyčný asistent SŠ, koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele SŠ)
  • Osobnostně sociální a profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání SŠ (Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání SŠ)
  • Podpora vzdělávání žáků v SŠ (Inovativní vzdělávání žáků v SŠ, podpora žáků ohrožených školním neúspěchem v SŠ)

Termíny žádosti o podporu: 10. 10. 2024 – 28. 11. 2025 do 14:00:00 hodin

Žádat lze přes aplikaci IS KP21+ 

Pro přípravu žádosti využijte Konzultační linku pro šablony OP JAK, v provozu je každý pracovní den od 9 do 15 hodin.  Kontakt: e-mail: dotazyZP@msmt.gov.cz, tel. 234 814 777.

———————————————————————————————————————————————

A jaké výzvy a šablony můžete využít na jaké programy Jules a Jim?

Vypsali jsme všechny možné varianty pro každý typ školy, cílovou skupinu a téma a k nim přiřadili programy nabízené Jules a Jim. (Pokud u DVPP není uvedeno jinak, jedná se vždy o základní kurz bez nutnosti předchozího vzdělání v tématu v délce 8 vyučovacích hodin.)

 

K Výzvě č. 02_24_035 Šablony pro SŠ a VOŠ II OP JAK

CÍLOVÁ SKUPINA PRACOVNÍCI VE VZDĚLÁVÁNÍ:

(jakýkoliv pedagogický i nepedagogický pracovník školy / školského zařízení, který se ve škole / školském zařízení podílí na vzdělávání a je vůči příjemci v jakémkoliv pracovněprávním vztahu (pracovní smlouvou / DPČ / DPP) v jakékoliv výši úvazku)

Vhodné programy pro konkrétní témata

• Téma pedagogická diagnostika

– Skupinová dynamika aneb Co se děje v mé třídě

– Diagnostika třídního klimatu aneb Číst ve třídě mezi řádky (4VH, pokročilá úroveň)

• Téma komunikace se zákonnými zástupci 

– Komunikace a spolupráce s rodiči aneb Jak být s rodiči na jedné lodi

• Témata management škol, řízení organizace, leadership a řízení pedagogického procesu

– Sebeřízení skupiny aneb Samostatná třída (4VH)

– Různé styly vedení aneb Balanc možností (4VH)

– Pravidla a práce s nimi aneb Aby nám pravidla dobře sloužila (4VH)

– Didaktické metody pro zdravé klima aneb Výuka bez poražených

– Základy zážitkové pedag. výkonu – vedení reflexe aneb Učím prožitkem

– Od sebeřízení k participaci aneb Spolupráce dělá zdravé klima (pokročilá úroveň)

– Intervence a facilitace do třídního klimatu aneb Jak uřídit náročnou diskuzi (4VH, pokročilá úroveň)

– Intervence a facilitace do třídního klimatu II aneb Jak uřídit náročnou třídu (4VH, pokročilá úroveň)

– Zavádíme třídnické hodiny a jsme na začátku

– Máme třídnické hodiny a chceme se inspirovat

– Náročné situace v třídnických hodinách

– Dovednosti třídní/ho učitelky/le aneb V třídnictví jako ryba ve vodě (lze i na 4VH)

– Základy práce s jednotlivcem s náročným chováním

– Individuální výchovný plán aneb S nadhledem tváří v tvář náročnému chování

• Témata pro ředitele škol a vedení

– Efektivní vedení a rozvoj pedagogického sboru

– Řízení změny

– Vedení porad

– Efektivní hospitace

– Řízení výkonu – vedení hodnotících pohovorů

– Základy koučování, mentoringu a mediace pro ředitele (a zástupce)

• Témata wellbeing a psychohygiena

– Wellbeing aneb Jak se opečovat

– Mindfulness aneb Jak být tady a teď

– Práce s vlastními emocemi aneb I vyučující je člověk

– Jak pracovat s LGBTQ+ tématikou ve vzdělávání

– Duševní zdraví dětí, sebevraždy a sebepoškozování

– Prvky krizové intervence v pedagogické praxi aneb Jak podpořit toho, kdo se hroutí

• Témata mediální gramotnost, prevence kyberšikany, chování na sociálních sítích, umělá inteligence

– Šikana – identifikace a prevence

– Šikana – šetření a řešení (pokročilá úroveň)

– Šikana učitele/ky (lze i na 4VH nebo na 8VH spojeno s identifikací a prevencí šikany)

– Kyberšikana

– Kyberprevence aneb (ne)bezpečí na síti a digitální wellbeing

Forma realizace šablon: Vzdělávání je možné realizovat některou z následujících forem, případně i jejich kombinací.

• akreditované i neakreditované kurzy

• vzdělávací programy

• supervize/mentoring/koučink.

 

CÍLOVÁ SKUPINA ŽÁCI, STUDENTI

(šablony zaměřené na inovativní vzdělávání dětí/žáků/studentů (výčet viz níže) lze realizovat ve zde uvedených tematických zaměřeních a aktivizujících formách.

Šablony zaměřené na inovativní vzdělávání dětí/žáků/studentů:

2.III/9 Inovativní vzdělávání žáků v SŠ

2.IV/3 Inovativní vzdělávání studentů ve VOŠ

2.VIII/2 Inovativní vzdělávání dětí, žáků a studentů v DM

Témata inovativního vzdělávání: 

  • mediální gramotnost
  • inkluze včetně primární prevence
  • vzdělávání s využitím nových technologií
  • well-being a psychohygiena

Aktivizující formy vzdělávání/výuky u šablon inovativního vzdělávání/výuky dětí/žáků/studentů:

● Projektové vzdělávání / projektová výuka

● Tandemové vzdělávání / tandemová výuka

● Vzdělávání s využitím nových technologií

● Mentoring

● Zážitková pedagogika

 

K výzvě č. 02_24_034 Šablony pro MŠ a ZŠ II 

CÍLOVÁ SKUPINA PRACOVNÍCI VE VZDĚLÁVÁNÍ:

a) pracovníci ve vzdělávání: jedná se o jakéhokoliv pedagogického i nepedagogického pracovníka školy / školského zařízení, který se ve škole / školském zařízení podílí na vzdělávání a je vůči příjemci v jakémkoliv pracovněprávním vztahu (pracovní smlouvou / DPČ / DPP) v jakékoliv výši úvazku

b) ostatní pracovníci ve vzdělávání: jedná se o pracovníky školy / školského zařízení, jejichž druh práce souvisí s chodem školy / školského zařízení (asistenti/ky, personál školní jídelny, hospodářští či techničtí pracovníci apod.), kteří se nepodílí na výuce či vzdělávání ve škole / školském zařízení.

Vhodné programy pro témata

pedagogická diagnostika

– Skupinová dynamika aneb co se děje v mé třídě

– Diagnostika třídního klimatu aneb číst ve třídě mezi řádky (4VH, pokročilá úroveň)

• individualizace vzdělávání

– Didaktické metody pro zdravé klima aneb výuka bez poražených

• formativní hodnocení

– Didaktické metody pro zdravé klima aneb výuka bez poražených

• rozvoj digitálních kompetencí

– Kyberprevence aneb (ne)bezpečí na síti a digitální wellbeing

• wellbeing a psychohygiena

– Wellbeing aneb Jak se opečovat

– Mindfulness aneb Jak být tady a teď

– Práce s vlastními emocemi aneb I vyučující je člověk

– Jak pracovat s LGBTQ+ tématikou ve vzdělávání

– Duševní zdraví dětí, sebevraždy a sebepoškozování

– Prvky krizové intervence v pedagogické praxi aneb Jak podpořit toho, kdo se hroutí

• genderová tematika v obsahu vzdělávání

– Jak pracovat s LGBTQ+ tématikou ve vzdělávání

• mediální gramotnost, prevence kyberšikany, chování na sociálních sítích, umělá inteligence

– Kyberprevence aneb (ne)bezpečí na síti a digitální wellbeing, Internetoví úžčasňáci

• komunikace se zákonnými zástupci

– Komunikace a spolupráce s rodiči aneb Jak být s rodiči na jedné lodi

• management škol, řízení organizace, leadership a řízení pedagogického procesu

– Sebeřízení skupiny aneb samostatná třída (4VH)

– Různé styly vedení aneb balanc možností (4VH)

– Pravidla a práce s nimi aneb aby nám pravidla dobře sloužila (4VH)

– Didaktické metody pro zdravé klima aneb výuka bez poražených

– Základy zážitkové pedagogiky a vedení reflexe aneb učím prožitkem

– Od sebeřízení k participaci aneb spolupráce dělá zdravé klima (pokročilá úroveň)

– Intervence a facilitace do třídního klimatu aneb jak uřídit náročnou diskuzi (4VH, pokročilá úroveň)

– Intervence a facilitace do třídního klimatu II aneb jak uřídit náročnou třídu (4VH, pokročilá úroveň)

– Zavádíme třídnické hodiny a jsme na začátku

– Máme třídnické hodiny a chceme se inspirovat

– Náročné situace v třídnických hodinách

– Dovednosti třídní/ho učitelky/le aneb v třídnictví jako ryba ve vodě (lze i na 4VH)

– Základy práce s jednotlivcem s náročným chováním

– Individuální výchovný plán aneb s nadhledem tváří v tvář náročnému chování

• dále kurzy pro ředitele škol a vedení

– Efektivní vedení a rozvoj pedagogického sboru

– Řízení změny

– Vedení porad

– Efektivní hospitace

– Řízení výkonu – vedení hodnotících pohovorů

– Základy koučování, mentoringu a mediace pro ředitele (a zástupce)

 

Forma realizace šablon: Vzdělávání je možné realizovat některou z následujících forem, případně i jejich kombinací.

• akreditované i neakreditované kurzy

• vzdělávací programy

• supervize/mentoring/koučink.

 

Šablony zaměřené na inovativní vzdělávání dětí/žáků/účastníků zájmového vzdělávání:

2.I/6 Inovativní vzdělávání dětí v MŠ

2.II/5 Inovativní vzdělávání žáků v ZŠ

2.V/2 Inovativní vzdělávání účastníků zájmového vzdělávání v ŠD/ŠK

2.VI/2 Inovativní vzdělávání účastníků zájmového vzdělávání v SVČ

2.VII/2 Inovativní vzdělávání žáků v ZUŠ

 

CÍLOVÁ SKUPINA ŽÁCI, STUDENTI

(šablony zaměřené na inovativní vzdělávání dětí/žáků/studentů (výčet viz níže) lze realizovat ve zde uvedených tematických zaměřeních a aktivizujících formách)

  • Témata inovativního vzdělávání:
  • mediální gramotnost Kyberprostor, Umíme se domluvit, Selektivní primární prevence
  • inkluze včetně primární prevence Každý jsme jiný a je to OK  – přijímání individuální odlišnosti, Šikana a kyberšikana, Poznáváme své spolužáky, Budujeme naši třídu, Učíme se spolupracovat, Adaptační a stmelovací program, Selektivní primární prevence
  • vzdělávání s využitím nových technologií
  • well-being a psychohygienaRozvoj emoční inteligence, Wellbeing – stres a práce s časem, Wellbeing – zvládám svoje trápení, Moje identita a hodnoty, Vztahy, partnerství a sexualita, Nutrice aneb bohatství na talíři, Zdravý životní styl (prevence poruch příjmu potravy), TaTrA D, Selektivní primární prevence
  • genderová tematika v obsahu vzděláváníDuha – prevence homofobie a šikany, Každý jsme jiný a je to OK  – přijímání individuální odlišnosti, Vztahy, partnerství a sexualita Selektivní primární prevence 

Aktivizující formy vzdělávání/výuky u šablon inovativního vzdělávání/výuky dětí/žáků/studentů:

● Projektové vzdělávání / projektová výuka

● Tandemové vzdělávání / tandemová výuka

● Vzdělávání s využitím nových technologií

● Mentoring – Mentoring, Intervize, Supervize, Individuální supervize (toto sice není DVPP, ale jsou to služby školám, které si mohou ze šablon zaplatit)

● Zážitková pedagogika – Základy zážitkové pedagogiky a vedení reflexe aneb učím prožitkem